The Hammerhead Consort
bezpośrednia transmisja koncertu w Radiu NET
poniedziałek, 12 czerwca 2000, godz. 17.00
w ramach 12. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich "Confiteor"
Malcolm Forsyth (umGCoro) (pracujący dla Hammerhead Consort na zamówienie Fundacji Sztuki Prowincji Alberta) skomponował ponad 80 utworów, w tym trzy symfonie, pięć koncertów, muzykę orkiestrową, kameralną, a także wokalną i chóralną. Pracował na zamówienie radia CBC, Canada Council, Shell Canada, Banff Centre i wielu innych. Zdobywca Nagrody Juno dla Najlepszej Kompozycji Klasycznej w 1987 i 1995 r. Jego kompozycje były wielokrotnie nagrywane dla E.C. Kerby Ltd i BMG Ariola (Italy), a wykonywano je na pięciu kontynentach. Były pierwszy puzonista w Orkiestrach Symfonicznych Kapsztadu i Edmonton, dyrygent gościnny Narodowej Orkiestry Symfonicznej (RPA) i Albert Ballet Company (Kanada), były pracownik Szkoły Artystycznej w Banff, gościnny wykładowca na Uniwersytetach w Witwatersrand i Kapsztadzie (RPA).

James Harley (Dances of the Borealis na specjalne zlecenie radia CBC dla Hammerhead Consort) ur. w 1959 r. w Vernon, w prowincji Kolumbia Brytyjska w Kanadzie. Zanim w 1980 r zaczął studiować kompozycję był pianistą jazzowym i klasycznym, grał na instrumentach perkusyjnych, a także studiował elektroakustykę na Western Washington University. Po ukończeniu studiów przeniósł się do Wielkiej Brytanii z zamiarem studiowania kompozycji u Paula Pattersona na Królewskiej Akademii Muzycznej. Wspierany grantami Canada Council i Leverhulme Trust, James Harley mieszkał w Londynie przez trzy lata obfitujące w koncerty i nagrody. Po otrzymaniu prestiżowego Stypendium Mendelssohna, które daje brytyjskim kompozytorom możliwość wyjazdów zagranicznych, Harley udał się do Paryża. Tam studiował estetykę (Iannis Xenakis) i akustykę muzyczną na Uniwersytecie Paryskim, brał udział w seminariach IRCAM i College de France (Pierre Boulez), a także intensywnie wykorzystywał komputerowy system muzyczny UPIC w CEMAMu. W okresie paryskim Harley zdobył szereg nagród, między innymi dwie na Radiowym Konkursie Młodych Kompozytorów CBC w 1986 r. w Kanadzie. Następnie, w 1987 r., przeniósł się do Warszawy, gdzie dzięki polskiemu stypendium państwowemu przez rok przebywał na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Tu studiował kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego, brał udział w Letnich Kursach Młodych Kompozytorów organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, a także wziął udział w Festiwalu Warszawska Jesień, gdzie odbyła się premiera jego utworu. W 1988 roku Paul Harley wrócił do Ameryki podejmując tam studia doktoranckie na Uniwersytecie McGill w Montrealu. Korzystając ze wskazówek Bruce'a Pennycooke'a i Bo Alphonce'a prowadził badania w dziedzinie komputerowego wspomagania kompozycji i opracował program komputerowy CHAOTICS, w którym wykorzystał funkcje oparte na teorii chaosu. Studia ukończył w 1994 r. otrzymując tytuł doktora w dziedzinie kompozycji za obszerną pracę Cantico Delle Creature, przygotowaną pod opieką Johna Rea i Bruce'a Mathera. W następnym roku, wykorzystując znaczny Grant Artystyczny od Le Conseil des Artes et des Lettres du Quebec, skomponował serię utworów kameralnych, jednocześnie wykładając na pół etatu na Wydziale Muzycznym Uniwersytetu McGill. W 1995 r. Harley objął tymczasowe zastępstwo wykładowcy na Uniwersytecie Wilfrida Lauriera w Waterloo (Ontario, Kanada). Wykładał tam kompozycję, elektroakustykę, teorię i literaturę muzyki współczesnej, a także kierował Studiem Muzyki Elektronicznej. W tym samym czasie ukończył poważne zamówienie na Festiwal Musiques-Echanges w Montrealu. Jesienią 1996 r. przeniósł się do Los Angeles, gdzie wykładał na pół etatu na Uniwersytecie Południowej Kalifornii i Kalifornijskim Instytucie Artystycznym. W 1999/2000 r. wykłada technologię muzyki na Stanowym Uniwersytecie Moorheada w Minnesocie. Żona Jamesa Harley'a, Anna Maria Harley, jest muzykologiem i dyrektorem Polish Music Refernece Center (Centrum Źródłowego Muzyki Polskiej) na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Mają trójkę dzieci: Marcina (ur. 1979), Anię (ur. 1989) i Iana (ur. 1993).

Piotr Grella-Możejko (Takussunsittuq) urodził się w Polsce, a od 1989 r. mieszka w Kanadzie. Posiada dwa dyplomy magisterskie; jeden w dziedzinie kompozycji otrzymany na Uniwersytecie Alberty w Edmonton, gdzie studiował pod kierunkiem Alfreda Fishera, Hery'ego Klumpenhouwera i nieżyjącego już Christophera Lewisa, a drugi w dziedzinie socjologii otrzymany na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Wcześniej studiował kompozycję u wybitnego kompozytora, profesora Edwarda Bogusławskiego. W 1994 r. Grella-Możejko był jedynym Kanadyjczykiem wybranym do udziału w prestiżowym Festiwalu-Konferencji "Czerwiec w Buffalo", gdzie brał udział w wykładach i zajęciach mistrzowskich, prowadzonych przez Miltona Babbitta, Donalda Erba, Davida Feldera, Lukassa Fossa, Rogera Reynoldsa i Charlesa Wuorinena. Obecnie uczestniczy w programie studiów doktoranckich w dziedzinie literatury porównawczej na Uniwersytecie Alberty, gdzie prowadzi badania interdyscyplinarne obejmujące muzykę oraz inne formy sztuki. Wśród jego wykładowców znajdują się tak wybitne postaci, jak Marisa Bortolussi, Nasrin Rahimieh, Edward Blodgett, Milan Dimic, Edward Możejko i Paul Robberecht.
Utwory Grelli-Możejko były nagrywane dla wytwórni płytowych Arktos i Clef, publikowane i transmitowane w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Europie, a także wykonywane na licznych festiwalach i tourne koncertowych, w tym CMC at 35 (Kanadyjski Festiwal Twórczości Muzycznej), Conversatorium, Dancing on the Edge (Vancouver), Festiwal Muzyczny w Edmonton, XXV rocznica MW2 Ensemble, Espace Musique, Festiwal Muzyki Fascynującej, Fringe (Edmonton), I Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów, X Międzynarodowe Wieczory Muzyki Kameralnej i Organowej, III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej (Warszawa), I Międzynarodowa Akademia Organowa "Pipeworks'96" (Edmonoton), Czerwiec w Buffalo '94, Laboratorium, New Music Alberta, Open-Ears Festival, Pacific Market, Poznańska Wiosna Muzyczna, Śląska Trybuna Kompozytorów i Warszawska Jesień.
Grella-Możejko jest Członkiem Kanadyjskiej Ligi Kompozytorów, członkiem Kanadyjskiego Centrum Muzyki z prawem głosu, Prezesem Towarzystwa Kompozytorów Koncertowych Edmonton oraz producentem serii koncertów pod nazwą New Music Alberta, a także wydawcą pisma The Alberta New Music and Arts Review.
Utwór Takussunsittuq został zamówiony u Piotra Grelli-Możejko na specjalne zlecenie radia CBC dla Hammerhead Consort.

Kim Helweg (America Fantasy) - pierwsza opublikowana kompozycja Kima Helwega (ur. 1956), "Hvidheden og Stilheden" (1975), jasno pokazuje którzy kompozytorzy mieli wpływ na jego początkowy rozwój - Krzysztof Penderecki i John Cage. Jednak w dwa lata później zetknął się on z amerykańską muzyką fusion, co dramatycznie zmieniło kierunek jego rozwoju prowadząc do szeregu kompozycji jazz-rockowych, inspirowanych przede wszystkim muzyką Milesa Davisa, Joe Zawinula i Chicka Corei, z kulminacją w postaci dwu symfonii rockowych i oper rockowych Ulysses i Black Mass (ta druga nagrana w 1985 r.). Jednak w 1988 r. Helweg wrócił do pisania dla zespołów klasycznych, co zaowocowało między innymi Koncertami Skrzypcowym i Wiolonczelowym, dwiema symfoniami, czterema koncertami kameralnymi i jednym rekwiem.
Utwór America Fantasy, napisany w hołdzie Leonardowi Bernsteinowi, ma budowę podwójną; jest to czteroczęściowa sonata, a równocześnie składa się z wariacji na temat pieśni "America" z "West Side Story" Bernsteina. Utwór jest inspirowany strukturą rytmiczną pieśni "America", a więc połączenia 6/8 i 3/4. Jej temat pojawia się na krótko jako koda na zakończenie utworu. Ponadto piękna pieśń "Maria" staje się podstawą do części drugiej. Warto posłuchać przykładu wirtuozerskiego klaskania na początku finale.

jak słuchać?
wykonawcy
powrót
© 2000 ZKP Kraków & PPRI Radio NET. Transmisja powstała we współpracy z Radiem Tatoromomama.